Monday, April 29, 2013

Dilema jadi emak..

Dh hampir setaun aku ni xde bibik..
aku la bibik.. dibantu oleh suami sebagai side kick bibik..
aku jenis org yg kalu blh nk buat semua menda..
kasik setel.
rumah semak aku serabut kepala..
lantai berabuk aku sakit dada..

Keje aku laks demanding. keje baru la ni workloads masyaallah.
menimbun. nk balik awal ontime kenala pulun buat keje kan..
kuar rumah matahari baru terbit, smpi umah matahari baru terbenam..
tula rutin hari2..
aku sbrnya mentally ehausted..
tp aku rasa xde sapa pun amik peduli..
n xde sapa pun percaya.. ingat aku berdrama gamaknya

kt umah byk menda nk disetelkn.
kalu aku ckp mcm ni nnt asben aku marah dia ckp aku ni xberterima kasih dia menolong aku.
aku tau dia mmg ada tolong aku..
tp satu yg org lelaki xpaham.. keje org pmpuan mana pernah abis..
selagi sinki xkosong aku serabut kepala pikir.
kalu org lelaki dia pedulik apa..
 
biasanya kalu aku busy buat keje, Faheem mula la masuk dapur mntk dukung..
kalu aku bolayan dia mula la peluk kaki..
bolayan lg sampai berguling2 atas lantai nangis..
kdg2 aku marah jugak..
naik tangan pun bukan xpernah..
kdg2 aku rasa mcm aku blh jd gila..
n tiap kali solat aku doa pada Allah bg la aku ni kesabaran
n jadikan aku bkn manusia yg kejam atau pendera..


tantrum..

lately aku pikir byk menda..
muhasabah diri sebagai seorang emak..
apa nk jd dgn aku ni..
bila anak menangis nak bermanja dgn emak setelah seharian xjumpa..
aku reject anak aku..
apa perasaan aku bila dh tua esok bila aku nk bermanja dgn anak, anak pulak reject aku..
aku rasa mcm tamparan yg paling hebat..

bila aku layan anak, byk menda yg xleh di setelkn..
baru nk lipat baju, anak pun dtg nk duduk atas riba..

aku la ni nak jd selfish..
aku nk buat je apa yg aku sempat buat.
sbb aku tau aku xsempat nk kejar semua menda..
n kalu aku byk sgt pikir aku rasa aku blh jd separuh gila..

jd aku akan buat je apa yg aku mampu buat..
yg paling penting sekali, aku nk ubah diri aku jd mak yg baik..
aku nk layan anak2 aku lebih dr aku lebihkn keje2 lain
jd kalu tak tersempat nk gosok baju tu..
paham2 jelah ye..
payah2 sgt sila la anta ke dobi.
byr je dorg gosokkan.. 

mungkin takdir nyawa aku ni xpanjang..
mana aku tau..
jd biarlah aku ni spend selagi ada masa dgn anak2 aku..
jgn sampai kalu aku mati sok anak aku xde apa nk diingatk psl aku..
sbb aku jarang ada masa utk dorg..

dulu masa aku mula2 xde bibik, semua org nasihat aku
"buat je apa yg sempat, apa yg blh. Jgn terlampau byk pikir"

skrg aku paham...