Wednesday, June 1, 2011

Sangat2 teringin....

Ditika dan saat ini, saat2 menanti detik 6petang (blk keje), aku sgt mengidam nk sesgt yg ini..

gmbr google. siap dpt resipi dr sifu mat gebu ni. tp nk buat sendiri, rasanya xberbaloi sbb bukan ramai sgt yg nk makan.. buat penat aku aje! so far hanya 2 org yg buat kuih koci yg kena dgn selera aku.. satunya mak aku, yg keduanya, mak kepada opismate incik asben, saudara Zaki.. Mak dia jual kuih kot.. byk kali dh aku rasa kuih koci mak dia dikala ada makan2.. ada sesapa yg lain yg tau buat kuih koci yg sedap tak?? mau order bisakah???


Lagi satu nk makan yg ini.. 


yg ni dh lama aku mengidam tp xdpt2 lg.. aku nk yg isi merah..time2 mcm ni, aku selalu imagine ada kt kampung. nk makan apa sure mak usahakan.. pastu pulak senang aje nk cari.. now xleh balik kampung. rumah tgh under construction. setelah betaun2 duduk rumah kampung yg xcantik lg panas time siang tp sejuk smpi ke tulang time malam, akhirnya mak dgn bapak aku dimurahkn rezeki dpt buat rumah batu besar dgn duit dorg sendiri lagi.. After soooo many years okies.. setelah anak2 bekerja.. tggl 2 org lg yg skrg ni masih kt IPTA..

masa2 ni gakla aku terkenang2 zmn kecik2 dulu. kt belah kanan rumah (agak depan), ada pokok cempedak besar lg rendang. Buahnya lebat. pastu isi merah n tebal. bila msuim cempedak aje, fuhhh heaven... makan fresh, pastu buat goreng lagi.. mmg best ler..

tp pokok tu dh lama kena tebang dek bapak ku.. sbb akar dia dh rosakkn beranda rumah... sebelum tebang tu, mak tanam pokok cempedak belakang rumah. tp apa kes ntah smpi skrg pokok cempedak tu xberapa nk menjadi. maka terputuslah bekalan cempedak kt kitorg..

mak bapak aku ni dua2 tgn "sejuk". tanam apa sumer jd. nk makan durian ke manggis ke, rambutan ke, rambai ke, langsat ke, dokong ke, even buah salah sekalipun, balik ajelah ke kampung... Sumer blh dpt..
sumer good quality..

Pjg lebar entry aku. dh blh buat cerita "Aku Budak Jengka" dah.. dulu ujang ada buat citer "Aku Budak Minang". tu bapak aku blh la.. bapak aku la org minang. Aku half minang only..

tetiba rindu kampung..

lg satu kalu balik kampung, wajib singgah kt temerloh, pg kampung bangau, cari ikan patin sangkar. suruh mak buat masak tempoyak. tp kalu dpt nenek aku yg masak lg best. Mak aku pun xleh lawan air tgn nenek aku.. Pastu wajib suruh nenek aku masak gulai lemak rebung manis (rebung muda yg blm dijerukkn. amik dr pokok, kupas kulit n masak).. pair dgn ikan goreng sama sambal belacan (pun nenek buat gak yg terbaekkkk) perghhh marbeles..

adoila time2 sengal mcm ni asik pikir psl makan aje. mlm ni tapau pasar mlm ajelah. semalam dh masak. arini rest. actually asben suruh bibik aku masakkn mlm ni. aku yg xmau. bibik aku ni suka kalu org makan masakan dia. kalu dia masak kita xmkn ala2 frust la pulak. Maid tua mcm ini ler.. lecehla ada bibik ni kita laks nk kena jaga ati dorg.. tensen? blh tahan lah!

aku ckp dgn asben esok lah suruh bibik masak. mlm ni tapau pasar mlm ajelah. aku dh kembang tekak nk makan dia masak. nk jaga hati dia punya pasal.. aku bukan jijik nk makan dia masak.. tp aku paranoid..

aku takut kalau2 dia bubuh menda yg bukan2 ke.. aku terbawak2 dgn cerita benar, kes jiran aku maid dia rebus pokok semalu buat air teh utk majikan dia.. tu bru pokok semalu.. ntah apa lg yg dia bubuh kita xtau..

actually selama ni aku mmg xmkn maid aku masak. aku masak sendiri. tp maid yg tua mmg mcm ini. dorg nk kita makan dorg masak. dulu aku pernah ada maid tua gaks umur 50 keje dgn kitorg. tp dia keje sebulan lebih aje. bukan dia xbagus.. infact teramat bagus... tp dia kena balik sbb fomema xlepas.. xsihat so xblh buat permit keje utk dia.. Dia masak mmg ler sedap. u name it, sumer dia tau buat. paling sedap bakso dia.. marbeles! tanpa ajinomoto pun.. sumer rempah2 mcm rempah empat sekawan, buah pala, daun salam etc.. aku cuba buat tp xjd sedap mcm dia... dia sgt kecik ati masa awal2 keje dgn kitorg sbb aku xnk makan dia masak.. aku nk masak sendiri.. last2 tu nk jaga ati, makan la jugak. sekali kau.. sedap dia masak.. asben aku smpi skrg dok sebut2 bakso dia.. lg satu yg aku suka dia buat adalah tempeyek.. marbeles!

Now history repeats.. gamaknya kalu dpt maid tua mmg mcm itulah gamaknya.. nk org makan masakan dia.. maid yg ni dia masak kurang sedap.. tp stillll nak kita makan masakan dia.. tiap2 ari blk keje, dia akan cerita apa yg dia buat.. keje2 rumah apa yg dia bereskn. yg bgsnya dia buat sumer keje tanpa disuruh.

tp tiap2 mlm dia dok cerita apa yg dia buat. attention seeker pun ada dia ni.. tp tiap kali dia cerita apa dia buat, aku just ucap terima kasih aje. yelah nk ckp apa lg takkan aku nk ckp "abis, dh mmg keje engkau!"..

actually nilah pertama kali aku dpt maid mcm ni. terlampau byk ckp smpi aku penat nk melayan.. penat nk dengar. kuat berleter pun ye. aku doa aje pd Allah bg aku kesabaran. maklumla bila peknen, badan cpt penat. sometimes ko xnk apa2.. nk org leave u alone aje kan..

sekian mengaruk arini.. dh nk kul 6 pun. baik aku kemas meja SEKARANG!!!!  =P