Friday, August 20, 2010

Hajat menguruskan badan..

setelah sekian lama membising sana sini psl berat badan yg asik naik tak turun2.. rasanya sumer org pun dh boring dgr aku membebel psl berat badan..

maka bermula  14 Jul yg lepas, aku telah meng'sign'up kan diri aku dgn Fitness First yakni 2 level bawah tmpt keje aku.. hehe kalu malas gak nk pg pas ni xtau la nk ckp apa.. aku sign up la pakej BodyFirst sekali. pakej ni 3 sessions dgn personal trainer. my 1st session dgn trainer lelaki cina. 2nd n 3rd dgn trainer lelaki melayu. aku xtau pun ada personal trainer perempuan. kalu aku tau sah2 aku request trainer perempuan.. bukan apa segan byk ooo... maklum ler aku ni bertudung, kan manis ler sikit kalu dgn perempuan.. tp trainer tu pun ok n pro.. xder la dorg nk sentuh yg bukan2 ke.. cuma yelah kalu dgn perempuan kan lebih selesa gitu..

1st session.. dia test tu fitness level kita canner. yg ni aku fail dgn cemerlangnya lah. jantung pun weak. 2nd n 3rd, di ajar apa exercise yg patut kita buat etc. cam aku, my goal is to lose weight n utk shape. so pgm yg di design utk kita pun utk tolong kita achieve target tu ler.. kalu time dgn trainer, pergh rasa cam nk pengsan kena buli itu ini.. kalu buat sendiri, mula la mls2 n buat acuh tak acuh.. i seriously reccommend kt semua2 yg nk pg gym, amik lah personal trainer (PT). kalu ada dorg, selain dr bersemangat, kita tau smpi tahap mana kita patut push ourselves. tp aku xamik pun PT.. selain dr kos, aku pg gym pun kejap2.. biasanya aku pg gym exercise 40mins aje. pastu dh rushing nk g mandi n masuk opis semula..

nk masuk gym lg awal dr tu, well skrg maidless, tersgt la rushing hidup. kalu amik PT buat rugi byr aje.. xleh nk buat btl2.. tp so far, aku still manage utk pg gym at least 3-4 times a week. ok la kan.. kalu xdpt kurus bdn dgn byk pun, dpt buat utk kesihatan dah ler.. kasik sihat sikit.. jantung sihat, otot sihat.. cewahh..

owh ye.. bodyfirst ni juga didatangin dgn 3 buah buku yg bagus2..


buku 1 - semua pasal senanam lah. alat2 kt gym utk kegunaan apa n apa.. pastu apa jenis exercise yg blh buat kt umah
buku 2 - psl makanan, diet yg bagus utk kesihatan
buku 3 - ini lebih kepada journal kita nk record progress kita..
for more info, masuk ler webpage FF and cari pasal bodyfirst okeh..

kalu tanya aku, aku rasa aku suka pg gym ni. selain dr blh release tension, at the same time blh gak sihatkn badan. paling best bila dh berpeluh tu rasa best aje hehe. kalu aku mls sgt, aku cuma pg sauna aje. kadang2 siap tido lg dlm tu hehehe..

so far ada la org yg dh tegur aku nmpk kecik sikit. tp aku xpernah timbang lg dr last aku timbang kt gym. masa mula2 setat kt gym, total fat percentage aku as high as 36.9%.. tinggi kan. kata trainer tu perempuan patutnya 20-24% aje.. wallahualam.. apa2 pun seriously aku kena do something for my own good, my own benefit.. and as for now, i'm sure i'm at the right track *wink*